در این مقاله قصد داریم یک راهنمای کامل و جامع در مورد نورپردازی فروشگاه و تاثیر آن بر جذب مشتریان و میزان فروش در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه شوید تا با بهترین روش های روشن کردن فضای فروشگاه بیشتر آشنا شوید.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  • ضرورت و اهمیت نورپردازی فروشگاه
  • نکات مهم در نورپردازی فروشگاه یا مغازه
  • وسایل داخل فروشگاه را تغییر ندهید، لامپ ها را عوض کنید
  • در کار خود افراد حرفه ای را استخدام کنید
  • نور را در هر گوشه از فروشگاه خود پخش کنید
  • از نورپردازی محیطی استفاده کنید
  • چراغ های با کیفیت بخرید
  • محصولات مهم را برجسته کنید
  • دمای رنگ نور مناسب را برگزینید
  • یک سیستم نورپردازی انعطاف پذیر انتخاب کنید
  • در انتخاب بافت مناسب هوشمند باشید
  • از کنترلر های حسی خودکار برای نورپردازی بهتر بهره ببرید
  • نتیجه گیری
  • نورپردازی فروشگاه با المان های روشنایی اسمارت سنس

وقتی وارد یک فروشگاه می شویم، ضمیر ناخودآگاه ما فعال و وارد عمل شده و به چیزهای مختلفی که می بینیم، می شنویم یا احساس می کنیم توجه می کند. هر آنچه می بینیم تداعی گر چیزی در ذهن ماست؛ اما بسیاری از نورهایی که می بینیم بر اساس قوانین طبیعی چیزی را در ذهن ما یادآور می شوند. اینجاست که چیدمان و ظاهر کلی فروشگاه و به خصوص نورپردازی آن و مخصوصا نورپردازی محیطی و تاکیدی، اهمیت زیادی پیدا می کند. هر یک از روش های نورپردازی فروشگاه تاثیر متفاوتی بر حال و هوای مشتری و میزان فروش آن فروشگاه خواهد داشت.این ادعا را بر مبنای تحقیقات صورت گرفته اذعان می داریم.

آنچه مطالعات نشان می دهند این است که نورپردازی با کنتراست بالا افراد را جذب کرده و احساس لذت را در آنها افزایش می دهد. اگر نورپردازی با دمای رنگ سرد انجام گیرد، توجه خریداران را بیشتر جلب کرده و آنها را تحریک به دیدن خواهد کرد.

ضرورت و اهمیت نورپردازی فروشگاه

زمانی که محصولات را در مغازه خود چیده و برای فروش آماده شدید، نکته بعدی که باید مدنظر قرار دهید نورپردازی فروشگاه است. تحقیقات نشان می دهد که دمای رنگ نور و کنتراست هر دو بر توجه و جذب مشتریان تاثیرگذار خواهند بود. تضادی که بین نور محیطی و نورپردازی تاکیدی ایجاد می کنید، خود به تنهایی جذابیت زیادی را در فضای داخلی فروشگاه سبب خواهد شد.

فرض کنید به یک مغازه میوه فروشی وارد شده و دوست دارید تازگی و شادابی میوه ها را با چشم دیده و با دست لمس کنید. اینجاست که نورپردازی با نور روشن و دمای رنگ نور بالا تاثیر عمیقی بر شما خواهد گذاشت. در مقابل اگر در یک فروشگاه با نور کم و با دمای نور پایین وارد شوید، همه میوه ها پیر و کهنه به نظر می رسند. در این حالت از خرید منصرف شده و ترجیح می دهید مغازه را ترک کنید. اینجاست که مشخص می شود که نورپردازی فروشگاه تا چه حد می تواند نقش سرنوشت سازی در جذب مشتریان  فروش شما داشته باشد.

نکات مهم در نورپردازی فروشگاه یا مغازه

هنگام طراحی و آماده سازی یک فروشگاه یا مغازه المان های مختلفی از جمله رنگ دیوارها، نوع کفپوش، نحوه چیدمان محصولات، اشیاء و لوازم تزئینی و نورپردازی اصولی و صحیح مد نظر قرار داده می شوند. بسیاری از فروشگاه‌ها نور کافی برای به رخ کشیدن اجناس خود دارند؛ اما جزئیات مربوط به نورپردازی را برای جلب توجه و اعتماد بیشتر مشتری از یاد برده و نادیده می گیرند. پس به یاد داشته باشید که از نورپردازی اصولی و تاثیر آن بر فروش بیشتر فروشگاه خود غافل نمانید.

در ادامه به بیان نکاتی می پردازیم که برای نورپردازی فروشگاه باید مدنظر قرار دهید.

وسایل داخل فروشگاه را تغییر ندهید، لامپ ها را عوض کنید

اگر مغازه خود را خیلی وقت است باز کرده اید و برای نورپردازی فروشگاه خود از بهترین المان های روشنایی بهره برده اید، ممکن است برای بهبود ویترین و چیدمان تان لازم باشد فقط لامپ های خود را عوض کرده و به کارآمدترین فناوری ارتقاء دهید. امروزه چراغ های ال ای دی با داشتن لومن و شدت نور فراوان و عمر طولانی، بازدهی بالاتری را از خود به نمایش می گذارند.

اگر برای اولین باز قصد دارید فروشگاه خود را راه اندازی کنید، بهترین کار این است که برای نورپردازی و چیدمان آن از یک متخصص کمک بگیرید. این افراد با تجربه، با شناختی که از منابع روشنایی دارند، جدیدترین را به شما معرفی خواهند کرد.

در کار خود افراد حرفه ای را استخدام کنید

نحوه چیدمان و نورپردازی فروشگاه یک علم است. این حرفه ای ها هستند که بر این علم اشراف کامل دارند. شما می توانید با یک نورپردازی ایده آل و بی عیب و نقص بیشتر بفروشید. راه دیگر این است که خودتان بدون داشتن دانش و تجربه قبلی این کار را انجام داده و بازار فروش خود را به خطر بیندازید. این یک حقیقت ساده و در عین حال حیاتی است، تخصصی عمل کنید و سریعتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

یک طراح حرفه ای می تواند به شما کمک کند که با نورپردازی فروشگاه خود، گوشه و کنار فضا را به بهترین شکل ممکن روشن کنید. با این کار تعداد مشتریان خود را به حداکثر رسانده و در نتیجه، فروش بیشتر را تجربه خواهید کرد.

نور را در هر گوشه از فروشگاه خود پخش کنید

نورپردازی فروشگاه به صورت کارآمد، به مشتری شما کمک خواهد کرد تا مسیر خود را به سادگی پیدا کرده و به سراغ جنس مورد نظر برود. به همین دلیل برای نورپردازی عمومی در فروشگاه از چراغ هایی استفاده کنید که نور را به خوبی پخش کرده و هر گوشه از فروشگاه شما را نورانی می کنند. با این کار مشتری زمان بیشتری را در فروشگاه شما سپری کرده و زمان طولانی تری را به قدم زدن در آن و مرور محصولات اختصاص خواهد داد. چراغ سقفی توکار، چراغ توکار cob و نورافکن ها برای نیل به این هدف بهترین انتخاب هستند.

از نورپردازی محیطی استفاده کنید

ایجاد تعادل بین نورپردازی تاکیدی و محیطی، کلید مهمی در طراحی و نورپردازی فروشگاه شما به حساب می آید. با وجود آن که نورپردازی تاکیدی برای بولد کردن برخی از محصولات عالی است؛ اما زیاده روی در استفاده از این المان ها سبب خواهد شد که هیچ چیز برای مشتری خاص جلوه نکند. این به معنای از دست رفتن فرصت برای معرفی و فروش محصولات خاص، جدید یا ویژه خواهد بود.

در مقابل، نورپردازی محیط چه به صورت دیواری و چه سقفی، به مشتری شما در بررسی و ارزیابی بهتر کالاها و محصولات کمک خواهد کرد. اگر محیط خیلی تاریک یا خیلی روشن باشد، مشتریان در انتخاب و خرید کالا با مشکل مواجه خواهند شد.

چراغ های با کیفیت بخرید

وجود چراغ‌های بی کیفیت و ارزان قیمت، محصولات درجه یک شما را آنگونه که می خواهید در معرض دید خریدار قرار نخواهند داد. با وجود تنوع برندهای موجود در بازار، در زمان خرید محصولات دقت کافی به خرج دهید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

برند و سازنده ای را برای خرید لامپ ها برگزینید که محصولاتشان از ضمانت و کیفیت لازم برخوردار است. بهترین چراغ ها آنهایی هستند که دارای گواهی ISO9001 بوده و تولید مصنوعات آنها در غیاب گرد و غبار صورت گرفته باشد. با در نظر گرفتن کلیه این موارد، بهترین چراغ ها و المان های روشنایی را برای نورپردازی فروشگاه خود انتخاب کنید تا از تاثیر آن بر جذب مشتریان و فروش بهتر محصولات باخبر شوید.

محصولات مهم را برجسته کنید

برجسته کردن کلیه محصولات موجود در مغازه کار درستی نیست. اگر در فروشگاه خود محصولاتی دارید که می خواهید در کانون توجه مشتری قرار گیرند، این کار را با نورپردازی تاکیدی به انجام رسانید. همچنین اگر محصولات جدیدی دارید یا اجناسی در فروشگاه هستند که تخفیف خورده اند، دست به کار شده و آنها را برجسته تر کنید. با این کار نظر مشتری را به سوی کالاهایی جلب کرده اید که قصد فروش آنها را دارید.

دمای رنگ نور مناسب را برگزینید

انتخاب دمای رنگ نور مناسب به نوع فروشگاه و نیاز شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید مشتریانتان همه چیز را به راحتی دیده و فروشگاه را روشن تر ببینند، به سراغ نورپردازی روشن و خنک بروید. با وجود چنین نورهایی با شدت نور بالا،  امکان برجسته کردن برخی از محصولات امکان پذیر نخواهد بود. با نورپردازی فروشگاه با نور کم و گرم به مشتریان کمک می کنید تا روی کالاهای خاصی متمرکز شوند.

اگر به دنبال این هستید که مشتری در فروشگاه شما راحتی و امنیت بیشتر را احساس کند، نور با دمای رنگ نور گرم و شدت نور کم را برگزینید. این نور افراد بیشتری را برای ورود به فروشگاه شما تشویق خواهد کرد. نور ملایم و گرم معمولا در فروشگاه های صاحب نام و معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر آن است که این فروشندگان بر ایجاد حس خوب در مشتری تاکید بیشتری دارند تا حضور فیزیکی آنها.

یک سیستم نورپردازی انعطاف پذیر انتخاب کنید

در نورپردازی فروشگاه خود، از یک سیستم نورپردازی انعطاف پذیر استفاده کنید که امکان ارتقاء داشته باشد. برای این منظور نورپردازی مسیر بهترین گزینه برای یک فروشگاه خواهد بود. در نورپردازی مسیر، مغازه دار قادر است در صورت نیاز چراغ ها را جابجا کرده یا المان های روشنایی بیشتری را به مجموعه اضافه نماید. اگر بتوانید سیستم نورپردازی فروشگاه خود را به سادگی ارتقاء داده یا تغییر دهید، مشتریان، شما را فعال، پویا و با خود همراه می دانند. این امر به افزایش اطمینان آنها منجر شده و حس ارزشمند بودن را به آنها القا خواهد کرد.

در انتخاب بافت مناسب هوشمند باشید

ممکن است شما در نورپردازی فروشگاه خود از بهترین وسایل، المان های روشنایی و لامپ ها استفاده کرده باشید، اما در و دیوار شما پوششی با بافت مناسب نداشته باشند. مثلا دیوار یا سقف فروشگاه از سطوح براق یا کاغذ دیواری های تیره تشکیل شده باشد. چه اتفاقی می افتد؟ سطوح براق، نور را منعکس کرده و مشتریان شما را منحرف و سردرگم می سازند. سطوح تیره نیز بخش وسیعی از نور محیطی را جذب کرده و فضا را تاریک و بی نور نشان می دهند. به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام به نورپردازی، در انتخاب بافت دیوارها و سقف، هوشمندانه عمل کنید. دیوارهای مات و روشن بهترین بافت برای یک فروشگاه یا مغازه هستند.

از کنترلر های حسی خودکار برای نورپردازی بهتر بهره ببرید

برای کنترل بهتر نور در اطراف فروشگاه و مصرف بهینه تر انرژی از دیمرها، سنسورهای حساس به حرکت و دیگر تجهیزات هوشمند سازی کمک بگیرید. مثلا به کمک یک سیستم حساس به حرکت، قادر خواهید بود میزان روشنایی داخل فروشگاه را با ورود یا خروج مشتری به طور اتوماتیک تغییر داده و تنظیم نمایید. در این صورت نور فروشگاه با ورود مشتری روشن تر شده و توجه مشتری را جلب خواهد کرد؛ لذا با وجود کنترلرهای هوشمند روشنایی، هم توجه مشتری را خواهید داشت و هم مصرف بهینه تر انرژی را.

نتیجه گیری

مناسب بودن نورپردازی فروشگاه بهترین چیزی است که می تواند به افزایش فروش و تعداد مشتریان شما کمک کند. انتخاب درست و اصولی المان های نورپردازی، رنگ و شدت نور باعث خواهد شد که مشتریان شما احساس راحتی و امنیت کرده و در خرید بعدی مجددا شما را برگزینند. این مهم است که بدانید از چه نوع چراغ هایی استفاده کرده و آنها را در کجای فروشگاه خود قرار دهید.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاربردی و ایده های ناب و جدیدی از نورپردازی فروشگاه را در اختیار شما قرار دهیم. با رعایت این اصول و انجام دقیق آنها اطمینان داشته باشید که به فروش قابل قبولی دست پیدا کرده و در کسب و کارتان موفق خواهید شد.

نورپردازی فروشگاه با المان های روشنایی اسمارت سنس

اسمارت سنس مرجعی معتبر و بزرگ در زمینه عرضه و فروش انواع المان های روشنایی، چراغ ریلی مگنتی، چراغ سقفی توکار، انواع لامپ های روشنایی، چراغ توکار cob و ... است. با مراجعه به وب سایت این فروشگاه، به سادگی قادر خواهید بود از محصولات متنوع و جذاب آن دیدن کرده و پس از مقایسه گزینه های مورد پسند و مشاهده قیمت ها، بهترین خرید را به انجام رسانید. سفارشات ثبت شده در اسرع وقت بررسی شده و به سریع ترین و مطمئن ترین شکل ممکن به دست خریداران خواهند رسید.

با خرید از اسمارت سنس هم از محصولات با کیفیت بهره برده و هم خرید مقرون به صرفه ای را تجربه خواهید کرد. کارشناسان فروش و پشتیبانی این مجموعه، همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما بوده و شما را در داشتن یک خرید آگاهانه و رضایت بخش راهنمایی خواهند کرد. پس فرصت را از دست نداده، از طریق راه های ارتباطی با این مجموعه حرفه ای در ارتباط بوده و به جمع مشتریان ارزشمند آن بپیوندید.