روزهایی که برای نورپردازی خانه ها و محیط های کاری خود به گزینه های انگشت شماری محدود بودیم، گذشته اند. با پیشرفت علم و فناوری، جدیدترین امکانات برای داشتن یک زندگی آسان و راحت به انسان ها معرفی شده اند. فناوری کم نور به گرم یا "Dim to Warm" یکی از همین فناوری ها می باشد. در این فرایند امکان کاهش دمای رنگ نور بین سرد و گرم با چرخش یک ولوم به سادگی فراهم شده است.

آنچه در این مطلب می خوانید:

  • فناوری DIM TO WARM چیست؟
  • فناوری دیم تو وارم چگونه کار می کند؟
  • کاربردهای WARM DIMMING چیست؟
  • راهنمای دمای رنگ نور
  • تاثیر دمای رنگ نور بر روحیه و احساس انسان
  • دمای رنگ نور مناسب برای بخش های مختلف خانه با توجه به کارایی محیط
  • آشنایی با انواع دیمرهای نور
  • چگونه از فناوری کم نور به گرم بهره مند شویم؟
  • نتیجه
  • خرید چراغ های Dim to Warm با مناسب ترین قیمت

آیا با فناوری WARM DIMMING آشنایی دارید؟ با ما در این مقاله از اسمارت سنس همراه شوید تا در مورد این فناوری اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

فناوری Dim-to-Warm چیست؟

در گذشته، کم کردن شدت نور لامپ های هالوژن یا رشته ای با استفاده از سوئیچ دیمر انجام می شد. در واقع فناوری کم نور به گرم یا Dim to Warm نیز از همین اصل پیروی می کند. امروزه با وجود چراغ های ال ای دی و به لطف ظهور این فناوری، دما و شدت رنگ نور به سادگی و مطابق با میل شما قابل تغییر و تنظیم خواهد بود.

فناوری کم dim to warm چگونه کار می کند؟

فناوری کم دیم وارم، به لامپ های ال ای دی اجازه می دهد که با کاهش شدت نور، میزان دمای رنگ نور را از 2700 کلوین به 1800 کلوین کاهش دهند. در واقع، به کمک این فناوری شدت نور و دمای رنگ به طور همزمان کم خواهند شد.

در حالت عادی، با کم نور شدن یک چراغ های ال ای دی ، شدت نور در حالی که دمای رنگ ثابت باقی مانده، کاهش پیدا می کند. چراغ هایی که به فناوری DIM TO WARM مجهز می باشند، دارای آی سی هایی هستند که ابتدا ناحیه سرد نور را محدود کرده و سپس جریان وارد شده به ناحیه گرم را کنترل می کنند. همین امر سبب می شود که با کم شدن شدت نور، دمای رنگ نیز گرم تر شود.

کاربردهای فناوری دیم وارم چیست؟

بزرگترین مزیت استفاده از فناوری Dim to Warm این است که دمای رنگ نور بر اساس شرایط و نیاز شما قابل انتخاب خواهد بود. همین امر کارایی چراغ های ال ای دی مجهز به این فناوری را وسعت بخشیده است. این چراغ ها قابل نصب در هر جایی هستند از خانه و اتاق خواب خانه گرفته تا هتل ها، رستوران ها و ... .

به کمک این فناوری شگفت انگیز، همیشه می توانید نور دفتر خانه یا اتاق کاری خود را به سادگی از سرد به گرم تغییر دهید و از حضور در یک فضای دنج و آرام لذت ببرید. مجهز بودن چراغ ها به این فناوری این امکان را فراهم می آورد که در عرض چند ثانیه از نور گرم و ملایمی که برای صرف شام انتخاب کرده اید به نور مناسب برای تماشای فیلم تغییر حالت داشته باشید.

فناوری کم نور به گرم به حفظ سلامت ذهن و جسم ما نیز کمک بسزایی می کند. مغز و چشم انسان با نور طبیعی هم فرکانس بوده و برای دیدن زیبایی های جهان هستی با نور طبیعی (نور خورشید) همسو است. همین امر سبب می شود که بدن ما به تغییر دمای رنگ نور واکنش خوبی نشان نداده و در طولانی مدت دچار مشکل شود؛ بنابراین، بهتر است که خانه‌های خود را مطابق با چرخه طبیعی، نورپردازی کنیم. بهترین کار این است که شرایطی را فراهم آوریم که بدن ما چرخه روزانه خود را بر اساس چرخه طبیعی نوری طی کند. این امر به داشتن خواب راحت و داشتن تمرکز و حوصله بیشتر در طول روز کمک بزرگی خواهد کرد.

چراغ های ال ای دی مجهز به فناوری Dim To Warm به ما در داشتن یک نورپردازی مناسب و مطابق با چرخه نور طبیعی از صبح تا شب کمک خواهند کرد.

راهنمای دمای رنگ نور

اغلب چراغ‌های مجهز به فناوری Dim to Warm، بسته به برندی که دارند، از 2800 کلوین تا 1800 یا 2000 کلوین قابل تنظیم هستند. یعنی در محدوده ای بین نور سرد تا گرم.

برای درک بهتر موضوع، دمای رنگ نور برخی از متداول ترین منابع روشنایی را در ادامه ارائه خواهیم کرد:

  • 1700 کلوین: شعله کبریت
  • 1700 کلوین: لامپ های سدیم کم فشار
  • 1850 کلوین: شعله شمع، نور ساطع شده در زمان طلوع یا غروب خورشید
  • 2100 کلوین: لامپ های سدیم پر فشار
  • 2700 کلوین: لامپ های رشته ای تنگستن
  • 2900 کلوین: نور ساطع شده در لامپ های فلورسنت گرم سفید
  • 3000 کلوین: نور لامپ هالوژن

تاثیر دمای رنگ نور بر روحیه و احساس انسان

آیا می دانستید نور و دمای رنگ نور تا چه حد می تواند بر روحیه و احساسات شما تأثیرگذار باشد؟ نور محیط، نقش مهمی در حال و هوا و تضعیف یا تقویت روحیه ما دارد. حتما تا به حال متوجه شده اید که نور طبیعی کم تا چه حد باعث القای احساس خواب آلودگی در انسان می شود. حتما نور شدید و سرد بیمارستان ها یا فروشگاه های بزرگ شما را ناراحت و کلافه کرده و نور ملایم شمع یا نورپردازی گرم رستوران با کافی شاپ احساس آرامش را در شما زنده ساخته است. همه اینها به دلیل دمای رنگ نور است.

تاثیر نور بر انسان یک حقیقت انکار ناپذیر می باشد. همین امر سبب پیدایش علمی به نام نور درمانی شده است. در این علم، پیرامون تاثیر دمای رنگ نور بر خلق‌وخو، ریتم شبانه‌روزی، ضربان قلب و ترشح هورمون ها در بدن انسان تحقیق و بررسی صورت می گیرد.

جالب است بدانید که نورهای آبی و سرد که دارای دمای رنگ نور بالایی هستند، سبب ترشح هورمون سروتونین در بدن می شوند. این هورمون به ایجاد حس شادی در انسان کمک کرده و خلق و خو را بهبود می بخشد؛ بنابراین برای اتاق یا محیط کاری خود از نورهایی با طول موج های آبی و دمای رنگ بالاتر استفاده کنید تا انرژی بیشتری داشته و محیطی با انرژی مثبت را تجربه نمایید.

دانستن این حقیقت نیز خالی از لطف نخواهد بود که نورهای زرد و گرم که دارای دمای رنگ نور پایین هستند، باعث ترشح ملاتونین در انسان می شوند. این هورمون چرخه خواب و بیداری ما را کنترل می کند. به همین دلیل است که چراغ هایی با نور زرد، به ما احساس آرامش، امنیت، راحتی و خواب آلودگی می دهند.

استفاده از نورهایی با دمای رنگ نور مناسب در روز می تواند به عملکرد بهتر بدن شما کمک کرده و افزایش انرژی و هیجانات شما را در پی داشته و در شب هنگام، سبب افزایش آرامش شما شده و به چرخه خواب و بیداری شما بهبود ببخشد.

دمای رنگ نور مناسب برای بخش های مختلف خانه با توجه به کارایی محیط

هر بخش از خانه یا محیط کار بر اساس نوع کارایی، به نورپردازی خاصی نیاز دارد. در بسیاری از بخش ها استفاده از چراغ های مجهز به فناوری کم نور به گرم، کارایی محیط را افزایش خواهد داد. در ادامه در مورد بخش های مختلف خانه و دمای رنگ نور پیشنهادی برای آنها، اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

اتاق خواب، دمای رنگ نور پیشنهادی: 2700-3000 کلوین

برای اتاق خواب، توصیه می شود چراغ ها گرم نگه داشته شوند تا فضای آرام و دنجی به وجود آمده و خواب راحت و استراحتی لذت بخش را در این فضا تجربه نمایید.

حمام، دمای رنگ نور پیشنهادی: 2700-4000 کلوین

فضاهای حمام باید از نور کافی برخوردار باشد؛ ؛بنابراین نصب چراغ هایی با نور روشن و سرد بهترین گزینه خواهد بود. اگر در فضای حمام وان داشته و در ساعاتی از روز دوست دارید این فضا را به محیطی آرام‌تر تبدیل کنید، به شما پیشنهاد می کنیم از چراغ های ال ای دی مجهز به فناوری کم نور به گرم در این بخش از خانه استفاده نمایید.

اتاق غذاخوری، دمای رنگ نور پیشنهادی: 2700-3000 کلوین

نورپردازی این بخش از خانه با هر دو نوع دمای رنگ نور سرد و گرم کامل خواهد شد. در زمان سرو غذا به نور کافی برای دیدن سفره و بعد از صرف غذا نیز به اتاقی با فضای آرام نیاز است. توصیه می کنیم در این فضا، چراغ های Dim to Warm نصب کنید. در این صورت قادر خواهید بود دما را مطابق با روحیه و خواسته خود تنظیم کرده و بهره بیشتری از فضای موجود ببرید.

آشپزخانه، دمای رنگ نور پیشنهادی: 2700-4000 کلوین

آشپزخانه به نوعی، فضای کاری برای سرآشپز به حساب می آید. برای آنکه خانم خانه بتواند در این فضا به سادگی کار کرده، غذا بپزد یا دستور پخت یک غذا را به خوبی مطالعه کند، به نور روشن و سرد نیاز دارد. نورپردازی با چراغ هایی با این دمای رنگ نور به جذاب تر نشان دادن آشپزخانه نیز کمک بسزایی خواهد کرد. با این حال، اگر در آشپزخانه میز نهار خوری داشته و غذا سرو می کنید، بهتر است از چراغ های مجهز به فناوری کم نور به گرم در آشپزخانه خود استفاده نمایید.

دفتر کار یا فضای کاری در خانه، دمای رنگ نور پیشنهادی: 2700-5000 کلوین

دفتر کار جایی است که نیاز به تمرکز و نور کافی دارد. اگر عمدتا در طول روز از این اتاق استفاده می کنید، چراغ هایی با دمای رنگ نور 4000 کلوین برای نورپردازی آن مناسب هستند. چنانچه هم در طول روز و هم شب هنگام در این دفتر به کار مشغول می شوید، می‌توانید چراغ های مجهز به فناوری کم نور به گرم را نصب کرده و دمای رنگ نور را متناسب با زمان و موقعیت خود تنظیم نمایید.

یک پیشنهاد برای تجربه نوری خاص استفاده از اسکای لایت میباشد.

آشنایی با انواع دیمرهای نور

در ادامه به معرفی شش نوع از متداول ترین دیمرهای نوری که در کاهش شدت نور در چراغ های مختلف کارایی دارند، خواهیم پرداخت:

دیمرهای ترایاک (TRIAC)

دیمرهای نور با استاندارد روتاری از قدیمی ترین نوع دیمر است که برای استفاده در لامپ های رشته ای طراحی شده اند. با چرخش ولوم این دیمر، میزان جریان عبوری از لامپ کاهش یافته و نور ساطع شده از آن نیز به مراتب کمتر خواهد شد.

دیمرهای نور با استاندارد CL

این نوع دیمرهای نوری برای تنظیم شدت نور در لامپ های CFL و LED مناسب بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

دیمرهای نور با استاندارد ELV یا ولتاژ پایین الکترونیکی (Electronic Low Voltage)

دیمرهای نور با استاندارد ELV در المان های روشنایی که به درایورهای الکترونیکی مجهز هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب چراغ های ال ای دی مجهز به فناوری دیم وارم به این درایورها مجهز بوده و از این استاندارد پیروی می کنند.

دیمرهای نور با استاندارد MLV یا ولتاژ پایین مغناطیسی (Magnetic Low Voltage)

دیمرهای نور با استاندارد MLV برای وسایلی طراحی شده اند که به درایورهای مغناطیسی مجهز هستند.

دیمرهای نور 0 تا 10 ولت

این دیمرها در اروپا و برخی از بخش های تجاری در ایالات متحده آمریکا کارایی داشته و مورد استفاده قرار می گیرند. این دیمرها در وضعیت صفر ولت، با حداقل میزان جریان و در 10 ولت، با بیشترین میزان جریان لامپ را تغذیه کرده و روشنایی مورد نیاز را تامین می کنند.

دیمرهای یکپارچه

این دیمرها دارای چراغ های ال ای دی داخلی بوده و نیاز به هیچ سیم کشی اضافه ندارند. چراغ‌ها با دیمرهای یکپارچه معمولاً از طریق تلفن همراه و از راه دور قابل تنظیم و برنامه ریزی هستند.

چگونه از فناوری DIM TO WARM بهره مند شویم؟

از فناوری وارم دیم در نورپردازی هر محیطی اعم از آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کودک، رستوران‌های کوچک و هتل‌های مجلل می توان استفاده کرد. به کمک این فناوری قادرید از فضا به شکلی بهینه‌تر استفاده کرده و رنگ نور را مطابق با خواسته خود تغییر دهید. حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چگونه از چراغ هایی مجهز به فناوری کم نور به گرم بهره مند شویم؟ این چراغ ها در فروشگاه های عرضه کننده محصولات و تجهیزات نورپردازی موجود می باشند. تنها کافی است به اطلاعات و جزئیات محصول نگاه کرده و به دنبال عبارت Dim to Warm بگردید.یکی از بهترین انتخابها استفاده از ریسه های DIM TO WARM برای نورپردازی میباشد.

نتیجه

بر خلاف چراغ های ال ای دی استاندارد، نوع مجهز به فناوری وارم دیم  این امکان را به شما می دهند که حس و حال محیط اطراف را مطابق با میل و نیازتان تنظیم نمایید. با وجود این چراغ ها، اتاق خواب شما هم برای مطالعه و کار با لپ تاپ مناسب خواهد بود و هم برای استراحت و داشتن یک خواب آرام و لذت بخش.